Otto B. de Kat (1907-1995)

RKD STUDIES

5.2 Nieuws van de Stichting

Theresia van der Pant (1924-2013)
Theresia van der Pant studeerde in de periode 1946 tot 1955 bij respectievelijk Piet Esser in Amsterdam, Oscar Jespers in Brussel en Giacomo Manzù te Salzburg. Later werd ze zelf docente aan de Rijksacademie te Amsterdam. In haar werk is het Europese modernisme in de beeldhouwkunst van de 20e eeuw sterk terug te zien. Zo raakte zij vanaf het midden van de jaren vijftig vertrouwd met het werk van abstraherend werkende kunstenaars als Martini, Marini, Manzù en later Moore en Chadwick. Ze ontwikkelde een ziens- en werkwijze waarmee abstraherende vereenvoudiging de essentie van het waargenomen object uitdrukt. Of waarmee door accenten en uitvergrotingen de essentie van dominante fysieke eigenschappen worden benadrukt. Een sprekend voorbeeld daarvan zijn de door velen bewonderde uilbeelden. Over abstractie en figuratie zei ze in een NRC-interview uit 2002 met Lien Heyting overigens: "Ik heb me altijd verzet tegen de scheiding tussen figuratief en abstract, zo kan ik niet kijken, voelen of waarderen." Werk van Van der Pant bevindt zich in diverse musea, in openbare gebouwen en openbare ruimtes, zoals het Rokin in Amsterdam waar haar grote ruiterbeeld van Wilhelmina staat. In opdracht van de Stichting wordt onder eindredactie van Feico Hoekstra door Judith van Beukering (monografie) en Floris van der Pant (oeuvrecatalogus en essay over Wilhelminamonument) gewerkt aan een uitgave in de reeks Monografieën van het Sculptuur Instituut van museum Beelden aan Zee. Een bijbehorende tentoonstelling staat gepland voor de zomer 2020.

#

Theresia van der Pant, Uilbeeld II 1989, brons

Theo Kurpershoek (1914-1998)
Theo Kurpershoek, geboren in Rotterdam, volgde in de jaren dertig van de vorige eeuw de avondopleiding van de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Overdag werkte hij als reclametekenaar. Op diezelfde Rijksakademie zou hij in de jaren zeventig docent aan de afdeling grafiek worden. Samen met o.a. Herbert Fiedler, Hans van Norden en Nicolaas Wijnberg maakte hij in de jaren veertig deel uit van de groep De Realisten. Deze groep vormde een tegenwicht tegen de dominant wordende  aandacht van musea en media voor abstracte kunst en Cobra. Evenals andere klassiek-moderne Nederlandse kunstenaars  als Otto B. de Kat en Friso ten Holt sloot Kurpershoek aan bij de Europese modernistische traditie van de twintigste eeuw.

Kurpershoek maakte vrij werk in verschillende technieken: olieverven, aquarellen, tekeningen,  pastel en grafiek. Daarnaast voerde hij  opdrachten uit voor plafond- en wandschilderingen, theaterdecors- en kostuums en maakte hij ontwerpen voor onder meer tapijten en glasramen.  Hij werd ook gevraagd voor  talrijke grafische en typografische opdrachten, onder meer voor de Salamander boekenreeks.

De kunsthistorici Camée van Blommenstein, Marijn Schapelhouman en Marguerite Tuijn werken onder eindredactie van Feico Hoekstra aan een monografie. Een overzichtstentoonstelling van Kurpershoek in Museum De Fundatie te Zwolle opent in mei 2020.

#

Theo Kurpershoek
Bonjour Madame K., 1982
olieverf op doek 110 x 92 cm
particuliere collectie Amsterdam

Paul Grégoire (1915-1988)
De Stichting heeft de kunsthistoricus Feico Hoekstra opdracht gegeven om een monografie te schrijven over  het leven en werk van de beeldhouwer Paul Grégoire. Naar verwachting zal die verschijnen in 2019. De publicatie voorziet tevens in een oeuvrecatalogus. Een bijbehorende tentoonstelling in museum Beelden aan Zee te Den Haag staat gepland voor februari 2020.

#

Paul Gregoire
Geest en materie, ca. 1965



Cookies disclaimer

Our site saves small pieces of text information (cookies) on your device in order to deliver better content and for statistical purposes. You can disable the usage of cookies by changing the settings of your browser. By browsing our website without changing the browser settings you grant us permission to store that information on your device.
I agree